منوعات

بصمة لجيل جديد….

كــتــب : يـاســـر الــشــرقــاوى …..

نعود لكم بلقاء بجد شيق ورائع وجميل مع شخصية معروفة لناس كتير جدا
وعشان انا شخصيا بحبها ومعجب بها جدا وبحترمها لانها بتحترم نفسها والجميع
سافرت مسافة كبيرة جدا عشان اقابله واعمل معاه هذا الحديث اللى هتشوفوه هنا كمان شوية
الشخصية دى كنت عملت معاها مقابلات كتير قبل كدا وبجد وحقيقى هو شخصية فريدة من نوعها وخصوصا فى عالم التنمية البشرية وكمان شوفت له مهارات خاصة ورائعة وكمان متخصص فى علم مش اى حد يتخصص فيه غير اللى فاهمه وعارفه ومتمكن منه وهو علم الباراسيكولوجى واللى هو علم ماوراء الطبيعة اللى بيقولوا عليهم الخوارق وهو بجد متمكن قوى فيه وله باع طويل فيه وكمان متمكن من علم الطاقة بكل انواعها واشكالها وبيعالج بعض الامراض العضوية والنفسية وكمان الروحانية وكمان الحالات النفسية المركبة وكمان علاج حالات خاصة جدا صعب الواحد يقولها تخص الجنسين وحاجات كتير وكل الناس اللى اتعاملوا معاه بيأكدوا هذا الكلام والصحافة امانة وكل حرف امانة ومهما اتكلمت عنه محتاج مساحة كبيرة جدا هو العلامة والموسوعة الشرقاوية والذى افتخر واعتز بكونى فرع اصيل من فروع هذه العائلة الشرقاوية الكبيرة لانه بالفعل موسوعة بمعنى الكلمة
هو الدكتور / حـــســـام الـــشـــرقـــاوى
رئيس مجلس إدارة المؤسسة العربية الدولية المتطورة للتدريب والإستشارات وإدارة وتطوير الأعمال ( تحت التأسيس ) . ولو حبيت اكتب عن الشهادات والدروع والدبلومات اللى حصل عليها غير التكريمات والمحاضرات الذى القاها اريد مقالات لنشرها وهو بجد وحقيقى غنى عن التعريف وده اللى انا شوفته وعارفه من عدد المعجبين به وقابلنى بابتسامته ووجهه البشوش كعادته رغم ما يحمله بداخله وكمان قال لى اسأل اللى انت عايزه ياشرقاوى وضحك ضحكة شعرت فيها بالراحة والقلق معا ونبدأ الحوار
وكان اول سؤال له
س : يرى البعض بأنك فى السنوات القليلة الماضية لا تتواجد على صفحتك الشخصية بصفة ثابتة وتبتعد لفترات طويلة مما يقلق محبيك ومعجبيك . ؟؟؟
ج :- أحب أشكر كل أحبائى وأصدقائى ومعجبينى وكل من يهتم بتواجدى
أحب أن اخبركم بأنى فى الفترة الأخيرة مررت بظروف نفسية سيئة للغاية وكان سببه حادثة أليمة فقدت فيها عمتى وأختى الكبيرة ونجا من الحادث إبنة أختى الكبيرة ومعها حفيدتى ولكن بإصابات خطيرة وكسور وبعدها بحوالى أسبوعين توفت إبنة أختى . وظللت أعانى من حالة حفيدتى والتى مرت بأخطر ثلاث عمليات فى المخ وهى فى سن صغيرة ولم تتجاوز الخمس سنوات بعد وجاهدت كثيرا ولم أدخر جهدا أو مالا أو وقت لمحاولة إنقاذها ولكن كان أمر الله قد نفد وإنتقلت لرفيقها الأعلى ولا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم .
وأعتذر لقرائى وأحبائى وأصدقائى لغيابى المتكرر ولكن عذرا غصب عنى فأنا إنسان
وأيضا حسابى الشخصى ليس عمل رسمى ولابد من تواجدى اليومى عليه فمن حقى أن أبتعد وقت ما أريد وأعود وقت ما أريد ومن أراد الإطمئنان يتصل بى أو يرسل رسالة وسأرد عليه
س : فى ناس بتسأل عن منشوراتك الهادفة والسهلة والتى تحمل بداخلها رسائل لناس معينة ؟؟؟ فهل فعلا الكلام ده صحيح ؟؟؟ وليه مايكونش الكلام مباشر ؟؟؟
ج : السؤال ده فيه تلميحات وأجوبة ممكن تزعل ناس بس مش مهم اللى يزعل من كلمة الحق لا يشغلنى وليس له مقدار عندى أبدا هو فعلا فى تلميحات ورسائل موجهة لشخصيات ندمت على معرفتها حقيقى وكنت مخدوع فيهم بجد لأنهم كانوا يجيدون التمثيل ببراعة شديدة جدا وصدرت منهم مواقف للأسف دنيئة وخبيثة ولم أكن أتوقعها على الإطلاق لأنى أتعامل مع الجميع بحسن نية ولا أحمل السوء لأحد والحمدلله الذى يعافينى منهم ويكشفهم لى .
وليه لا تكون الرسائل مباشرة وهذا لسبب بسيط جدا وهو إن الفيس يراه ملايين من البشر وإن أسأت لأى شخص أو وجهت له عتاب أو تجريح وهذا ليس من طبعى أكون قد شهرت به على الملأ وهذا ليس من ديننا ولا من شيم المؤمنين والمسلمين . وللعلم أنا أمام الشخص أواجه ولا يهمنى والجميع يعلم عنى ذلك . ولكن الفيس بجد فضيحة كبرى حتى إن وجهت نصيحة لشخص وكما تعلمنا ( إن نصحت أخيك بينك وبينه فقد سترته – وإن نصحته على الملأ فقد فضحته ) .
س : السؤال ده بيهم ناس كتير جدا وهو موضوع المؤسسة ؟ وليه خد الوقت ده كله ؟ وهل الوقت ده فى صالح المؤسسة ولا ضدها ؟؟؟
ج : أااااه يا أستاذ ياسر هذا السؤال يضطرنى للكشف عن أمور كنت أريد أن أحتفظ بها لنفسى لأنها ممكن أن تضر خطة العمل الموضوعة للدعاية والإعلان والتسويق للمؤسسة ولكنى سوف أجيب عليه بما يمنح القارئ الفهم الصحيح وأيضا لا أضر مؤسستى بشئ يعرقلها .
المؤسسة ليست كما يعتقد البعض كورسات تنمية بشرية وشهادات وإعتمادات وهمية بل هى مشروع ضخم جدا وكبير وله خمسة محاور سنعمل عليها .
المحور الأول :- الأعمال الخيرية بكافة أشكالها وأساليبها لخدمة البشر .
المحور الثانى :- النشاط العلمى والثقافى والأدبى والتدريبى بكافة الأوجه .
المحور الثالث :- النشاط الإستثمارى ويشمل مشروعات هامة ومهمة لكل الوطن العربى .
المحور الرابع :- إدارة الأعمال وهذا القسم الخاص والمهم جدا فى المحاور .
المحور الخامس :- تطوير الأعمال الخاصة بنا أو بمن يحتاج مساعدتنا .
وطبعا ومن البديهى أن يأخذ هذا المشروع الضخم كل هذا الوقت لأنى أسير فيه بتأنى وبصبر وهدوء لكى يتم تنفيذ كل خطوة بدقة وعناية شديدة . حضرتك متخيل دراسة خمس سنوات وتحضير لمشروع كبير مثل المؤسسة يتم تنفيذه فى خلال أيام أو شهور أعتقد من المنطق أكيد لا
وطبعا كل هذا الوقت فى صالح المؤسسة كدعاية وإعلان وتسويق للتعريف بها حق المعرفة وأيضا للبحث والتنقيب عن من يؤمنون بالفكرة ويحملون معنا هذه الرسالة بأمانة وإخلاص وهناك أمر هام جدا وهو أن نجد رعاة فعليين من محبى العلم المخلصين .
حتى فريق عملى يتم إنتقائه بشدة ودقة عالية جدا لكى يخدم أهداف المؤسسة وسياستها .
معلش سامحنى أخر سؤال عشان عارف انى اخدت من وقتك كتير
فرد على بسماحة وإبتسامة ولا يهمك تفضل أخى وصديقى الغالى
س :- هل تواجهك مشاكل من أشخاص لعرقلة مسيرتك الطيبة ؟
ج : يااااااااااه يا أستاذ ياسر أنا مش هقولك كلام كتير ولا حاجة ولكنى سأقول لك الحرب دائرة من بداية نشر الفكرة قبل بلورتها لمؤسسة كانت حرب شرسة جدا وحضرتك لاحظت معى بأنى إبتعدت فترة فى المرة الأولى لكى أعيد ترتيب أوراقى . ولكن زادت شراستها وقوتها عندما أعلنت عن الأسم والهدف الرئيسى لها وبعض الأمور التوضيحية عنها مما أغضب الكثير وخرجت الثعابين من جحورها لتلتف حولى . وللأسف يستخدموا كل الوسائل المشروعة وغير المشروعة حتى تشويه السمعة بالزيف والإفتراء إلى أن وصل الأمر للطعن فى الشرف ولكن الله تعالى يمهل ولا يهمل . مع العلم أنا بفضل الله عندى مستندات وأوراق تدين من يشوه سمعتى ولكنى سوف أستخدمها فى الوقت المناسب .
وأخيرا يا أخى الغالى كما نعلم بأن الشجرة المثمرة تقذف بالحجارة
وأعجبتنى مقولة للعلامة شيخنا الجليل رحمة الله عليه محمد متولى الشعراوى
((( إن لم يكن لك حاقد . فأعلم بأنك فاشل ))) والحمدلله وبفضله أنا لست بفاشل
مع العلم والتوضيح بأن الفشل هو بداية طريق النجاح وتكرار الفشل والإصرار على التكرار للوصول للهدف هو مؤشر طيب وإيجابى للشخص . أليس هذا الكلام صحيح

وهنا ينتهى لقائى مع هذه الشخصية الجميلة الرائعة وهيكون لنا لقاءات قادمة عشان فى أسألة كتير نحتاج للاجابة عليها من الدكتور نفسه
نشكر الدكتور حسام الشرقاوى على استضافته لنا ووقته الثمين الذى قضيته معه

اترك رد

إغلاق